Towarzystwo Entuzjastów Kolei (znane jako TEK), protestuje przeciwko planowanej likwidacji linii kolejowej numer 176 z Olzy przez Syrynię i Lubomię do raciborskiej dzielnicy Markowic.
Zarząd TEK wystosował w tej sprawie pismo do Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka. Członkowie TEK chcieliby przywrócenia ruchu kolejowego na wspomnianej linii, która mogłaby służyć jako kolejowa obwodnica Raciborza. Ponadto co podkreślają członkowie TEK linią powinno przewozić się wydobywany w niecce zbiornika Racibórz Dolny żwir i piasek, obecnie wożony ciężarówkami i to pomimo faktu, że tuż przy zakładach wydobywczych znajdują się... tory. Całość transportów wywożona jest ze Starych Nieboczów i Lubomi ciężarówkami, które niejednokrotnie przejeżdżają następnie m.in. DW936 do Wodzisławia Śląskiego lub drogą powiatową w kierunku Raciborza lub Gorzyc. Powoduje to zdaniem członków TEK zanieczyszczenie środowiska i niszczenie dróg. W sprawie poparcia apelu TEK zebrano także podpisy mieszkańców kilku ulic w Lubomi.
Nie ulega wątpliwości, że ogromne ilości wydobywanego żwiru powinny być transportowane w miarę możliwości koleją a nie ciężarówkami. W Lubomi istnieją ku temu wszelkie warunki a zachowana (głównie dzięki społecznej pracy członków TEK) linia kolejowa powinna być przynajmniej w minimalnym stopniu wykorzystywana jako bocznica towarowa (żwirowa) stacji Olza. PKP PLK jako zarządca infrastruktury powinien umożliwić nią przewozy towarowe, szczególnie w sytuacji takiej jaką mamy w Lubomi, czyli umiejscowieniu w jej pobliżu kilku zakładów wydobywczych. Być może problem leży także po stronie wydających koncesję na wydobywanie żwiru na terenie powiatu wodzisławskiego, które to urzędy mogłyby wymagać od działających tam zakładów przewozu kopalin koleją, a od PKP PLK przywrócenia przejazdów linią 176. Linia ta oprócz wspomnianych atutów ma również walory przyrodniczo-turystyczne, gdyż biegnie przez jedno z unikalnych miejsc Górnego Śląska – Zespół Przyrodniczo-Krajobrazowy Wielikąt. Ostatnio członkowie TEK prowadzili tam m.in. przewozy drezynowe podczas finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Protest TEK popiera kilkanaście organizacji i podmiotów.
Jako Towarzystwo Miłośników Ziemi Wodzisławskiej również wspieramy i popieramy działania TEK i uważamy, że z powyższych względów linia kolejowa 176 powinna zostać zachowana.