W najbliższym czasie ma się rozstrzygnąć los jednej z linii kolejowych przebiegających przez teren ziemi wodzisławskiej. Zagrożona likwidacją jest linia kolejowa 176.
Zachęcamy do poparcia petycji Towarzystwa Entuzjastów Kolei ws przywrócenia do ruchu linii kolejowej nr 176 z Olzy przez Syrynię i Lubomię do Markowic (dzielnicy Raciborza).
Link do petycji online: https://www.petycjeonline.com/linia176
Linia 176 łącząca stację kolejową Olza z Markowicami (dzielnica Raciborza) przebiega wzdłuż wschodniego brzegu rzeki Odry oraz zbiornika Racibórz Dolny. Z tego ostatniego zgodnie z dokumentacją z czasów budowy zbiornika – wydobycie żwiru i piasku ma trwać w ciągu 30-50 lat od zakończenia budowy obiektu czyli zakończyć się pomiędzy 2050 a 2070 rokiem! W tym czasie z niecki zbiornika planuje się wydobyć 100 milionów metrów sześciennych żwiru z ponad 560 hektarów. Skala wydobycia jest i będzie ogromna.
Nietrudno domyślić się, że transport całego urobku z czaszy zbiornika przez tak wiele lat ciężarówkami będzie powodował zniszczenia lokalnych dróg, korki, oraz zanieczyszczenia. Dziś wszyscy widzimy samochody ciężarowe tzw. „wanny” w drodze po lub ze żwirem na drogach naszego powiatu w Gorzycach, Bełsznicy, Rogowie, Syryni, Lubomi, centrum Wodzisławia Śląskiego i jego dzielnicach Zawadzie i Kokoszycach. Na terenie Wodzisławia Śląskiego w ciągu ulic Młodzieżowej-Pszowskiej-Matuszczyka-26 marca, również często widzimy załadowane żwirem ciężarówki. Uruchomienie linii kolejowej 176 dla transportu kruszywa mogłoby tą sytuację poprawić i zmniejszyć natężenie ruchu w stolicy powiatu.
Państwo Polskie wydając koncesję na wydobycie żwiru jednocześnie likwidując linię kolejową 176 pozostawia mieszkańców ziemi wodzisławskiej własnemu losowi. Bez zapewnienia możliwości transportu koleją lub budowy specjalnych dróg dla działających kopalń będziemy skazani przez najbliższe dziesięciolecia na ciężarówki na drogach do tego nieprzystosowanych. Nikt nie zabezpiecza środków na odbudowę tych zniszczonych m.in. przez wywóz żwiru dróg. Nie mówi się o ich modernizacji lub rozbudowie dla transportów kopalin ze Zbiornika Racibórz Dolny.
Na wyżej wymienionej linii od czasu likwidacji KWK Anna wprowadzono prędkość 0 km/h – co uniemożliwiało tam trasowanie pociągów ze żwirem jak i uniemożliwia to dziś puszczanie tam pociągów nawet gdyby przedsiębiorcy tego chcieli. Osobnym problemem jest to, że w przypadku likwidacji LK176, również miasto Pszów pozostanie już na zawsze bez możliwości przywrócenia tam kolei (np. do powstających zakładów na terenie byłej KWK Anna, turystyki itp.). W interesie społeczności ziemi wodzisławskiej jest więc zachowanie tej linii. Dlatego jako organizacja lokalna TMZW popieramy działania TEK aby linię tę zachować i przywrócić do ruchu.
Do 14 maja 2025 r. można także brać udział w konsultacjach PKP PLK.
"W ocenie Spółki, linia kolejowa 176 nie ma istotnego potencjału przewozowego, przebiega równolegle w niewielkiej odległości od linii 151 i zapewniała przede wszystkim połączenie do kopalni „Anna” w Pszowie, która została zamknięta w 2012 r. PLK SA zwróciły się do Ministerstwa Infrastruktury z prośbą o kierunkową decyzję co do możliwości i zasadności wznowienia procesu likwidacji linii nr 176 na odcinku niezbędnym w zakresie poprowadzenia drogi regionalnej Racibórz - Pszczyna, co realizowałoby oczekiwania wynikające z wystąpienia Prezydenta Miasta Racibórz. Minister Infrastruktury w odpowiedzi wyraził stanowisko akceptujące wznowienie tego procesu po uprzednim przeprowadzeniu konsultacji społecznych. Spotkania z mieszkańcami miejscowości w przebiegu linii zostaną zorganizowane między 19 a 21 maja (w godz. 10-12 w sali szkoleń budynku Sekcji Eksploatacji przy ul. Pocztowej 2A w Raciborzu)" - przekazuje PKP PLK
Mieszkańcy mogą też zgłaszać uwagi i wnioski w terminie 14.04 – 14.05 do PKP PLK za pośrednictwem poczty elektronicznej - konsultacje.lk176@plk-sa.pl do czego zachęcamy!
Niezależnie od tego możemy dodać, że linia ta wraz z łącznicą do Pszowa - ma dla ziemi wodzisławskiej symboliczne znacznie. To właśnie nią 23 maja 1921 r. powstańcy śląscy z Pszowa kontratakowali zmuszając Niemców do odwrotu w bitwie pod Olzą. Linia ta posiada również duże walory przyrodnicze, przebiegając przez malowniczy rejon Wielikątu. Jej likwidacja ostatecznie doprowadzi do pozbawienia kolejnej linii kolejowej przez nasz powiat.